воскресенье, 11 февраля 2018 г.

Qualcomm может выбить из игры производителей смарт-часов на Android Wear, что позволит Apple и Samsung уйти в отрыв от конкурентов




Изготовитель процессоров Qualcomm перестал разрабатывать новые SoC для смарт-часов. Вероятно, этой американской компании больше не интересен рынок носимых гаджетов, хотя во многом он зависит именно от Qualcomm.
Поначалу производители выпускали часы на модифицированных смартфонных процессорах, но в начале 2016 года Qualcomm представил чип Snapdragon Wear 2100, ориентированный на носимую электронику. Компаниям, "привязанным" к операционной системе Android Wear (детище Google), приходится использовать его до сих пор, хотя с того времени он не обновлялся и уже в значительной степени устарел. Snapdragon Wear 2100 производится по 28-нанометровому техпроцессу, который считался относительно старым ещё 2 года назад: та же технология применялась в "доисторическом" 2013 году при сборке чипов Snapdragon 800 и 801. В 2016 году Qualcomm освоила 14 нм, а сейчас чипы для флагманских смартфонов строятся на 10- и даже 7-нанометровом процессе.
Если Qualcomm действительно больше не интересен рынок смарт-часов, компании Google придётся либо отказаться от проекта Android Wear, либо самостоятельно создавать чипы (что весьма недёшево), либо заказывать их у других производителей (например, у Samsung или Huawei). Лидерами на рынке смарт-часов в настоящее время являются Apple и Samsung. Они никак не зависят от Google, поскольку используют собственные операционные системы — watchOS и TIZEN.
Опубликованные 8 февраля результаты прогноза от исследовательской компании P&S Market Research говорят о том, что именно эти две марки (Apple и Samsung) могут рассчитывать на существенное увеличение доли рынка. В докладе отмечается, что наибольший рост ожидается в сегменте устройств, которые смогут работать абсолютно автономно от смартфона, то есть по сути представлять из себя очень компактное устройство с полноценной поддержкой всех базовых смарт-функций и даже больше. Самый внушительный рост числа таких устройств будет наблюдаться в Северной Америке, поскольку это самый высокодоходный рынок для производителей передовых гаджетов.

Smartwatch Market is Forecasted to Reach $43.8 Billion by 2023: P&S Market Research

The smartwatch market is expected to reach $43.8 billion by 2023, registering a CAGR of 22.7% during the forecast period. the market has been thriving in the mobile technology space, which can be attributed to the increasing awareness on personal health and fitness and the rise in smartwatch-controlled automotive capabilities. The smartwatch market is categorized into three types: extension, classic, and standalone; of which the standalone category is projected to witness highest growth during the forecast period.
As per the findings of the research, Apple’s watch software watchOS has grown by leaps and bounds since its introduction and left many smartwatch OS behind with its competency in innovation. Due to this, the iOS category has been contributing the highest revenue in smartwatch market since 2015 and is predicted to maintain its strong hold during the forecast period as well.
During the forecast period, smartwatches based on another OS, such as TIZEN and proprietary OS, are expected to grow the fastest. In the recent past, other types of smartwatch OS, such as Samsung’s TIZEN, have taken over Google’s Android Wear, which has restructured the global smartwatch market. Besides, massive sales of Samsung Gear S3 have escalated the company’s interest in investing more in the development of smarter standalone smartwatches, which clearly asserts a strong growth of this market in the near future.
New automotive control features embedded in, or compatible with, next-generation smartwatches are one of the prime factors driving the global market growth of smartwatches. Smartphones have already hit the ground with their automotive control features in the past decade, and smartwatches with automotive control capabilities can be seen as the next big thing in the smart and autonomous cars industry.  
Geographically, North America, being a key target region for prominent companies (like Apple and Samsung) for the introduction and sale of their products, is a higher revenue generator than any other region in the world. Brand loyalty and consumer status in North America have largely helped companies in cashing in consumer behavior and interest toward the adoption of smartwatches.
However, there is still a huge gap in the industry to fill in with the development of gender-specific smartwatches.