четверг, 12 ноября 2020 г.

Samsung официально объявил о создании прототипа компактного голографического дисплея







Сотрудники научно-исследовательского института Samsung (SAIT) рассказали о создании прототипа голографического дисплея для показа полноценного объёмного видео. Подробные данные с описанием технологии опубликованы в издании Nature Communications. Представлен специальный многослойный дисплей, процессор для обработки голографических данных для интеграции в SoC и соответствующие алгоритмы. В ближайшие годы техногигант рассчитывает приблизиться к коммерциализации разработки, хотя для широкого внедрения голографии ещё потребуется много работы в массе отраслей.
В интервью официальному сетевому ресурсу Samsung Newsroom создатели новой технологии отметили, что голография считается наиболее естественной передачей стереоскопического изображения для восприятия человеком. При просмотре голограммы человеческий глаз воспринимает глубину сцены и объекты с учётом природного бинокулярного зрения и возможностью фокусировать взгляд на том или ином предмете. Также эта технология учитывает способность человека наблюдать параллакс движения (разная скорость для ближних и дальних объектов), что и было реализовано в новой версии аппарата для просмотра голографического видео. Большинство 3D-технологий способны предоставить только некоторые из перечисленных возможностей, и при этом почти всегда требуются специальные очки.
Но у "классической" голографии (технология была открыта в 1947-м году) есть серьёзный барьер — чем больше диагональ дисплея, тем меньше угол обзора. Так, если у голографического дисплея с разрешением Full HD со сторонами 2×1 мм угол обзора равен 30°, то у дисплея со сторонами 200×100 мм угол обзора сужается до 0,3°. В Samsung преодолели это ограничение, разработав специальную управляемую подсветку S-BLU. Благодаря S-BLU и ряду других новаторских решений прототип голографического дисплея Samsung с диагональю 10 дюймов можно рассматривать с одного метра под углом обзора 15°, что в 30 раз больше, чем в случае обычного подхода. К тому же голографический дисплей получился сравнительно тонким — всего 1 сантиметр.
Блок подсветки S-BLU представляет собой «тонкий» источник когерентного света C-BLU в виде пластины. На пластину C-BLU падает когерентный луч со светодиодных лазеров, который пластина преобразует в коллимированные (параллельные) лучи. Параллельные лучи когерентной подсветки проходят через дефлектор (другую пластину), который отклоняет падающие лучи под желаемым углом. Именно дефлектор многократно расширяет углы обзора без необходимости в наращивании числа пикселей. Формирует изображение относительно тонкая геометрическая линза, что позволило снизить толщину составного голографического дисплея до 1 см.
Обрабатывает массив данных процессор на FPGA. В будущем это решение войдёт в состав SoC, а пока алгоритмы обкатываются на макетах. Разработчики сумели значительно снизить объём обрабатываемых голографических данных, которых не просто много, а критически много. Например, вместо ряда расчётов, данные для формирования изображения берутся из готовых таблиц, что снижает интенсивность вычислений. Также вместо «облака точек» в процессе обработки голограммы исследователи воспользовались методом расчёта «срезов».
Фактически Samsung подготовил основу для развития мобильной и ТВ-голографии, которую можно усовершенствовать и довести до коммерческого применения. Другое дело, что до внедрения полноценных голограмм необходимо развить индустрию записи, хранения и передачи голографической информации. Но начать можно с малого, уверены в Samsung. Например, с голографических меню и «висящих в воздухе» объектов для жестового управления.

[Interview] Samsung Researchers Open a New Chapter for Holographic Displays

Holograms have been wowing us ever since they were first invented in 1947. The incredible thing about holograms is that they allow us to experience the real and virtual worlds at the same time. Though they’ve long been regarded as the most perfect way to represent objects with light, their widespread commercialization has thus far been hindered by technological limitations.
As part of an effort to find ways to apply holograms to a wider range of fields, researchers from the Samsung Advanced Institute of Technology (SAIT), which has long recognized holograms’ limitless potential, began to study the development of holographic displays.1 After eight years of trials, the team published a thesis on slim-panel holographic video displays in the world-renowned scientific journal, Nature Communications.
What does SAIT’s thesis mean for the study and development of holograms, and how could holograms eventually be applied to our daily lives? To answer those questions and more, Samsung Newsroom interviewed Master Hong-Seok Lee of the Samsung Advanced Institute of Technology, along with Principal Researcher Jungkwuen An and Staff Researcher Kanghee Won.

Creating Lifelike Objects With Light

In a nutshell, holograms create images of objects that don’t actually exist. In terms of their ability to produce realistic images, they’re similar to the high-resolution displays that we see throughout our daily lives. The key difference between them boils down to the dimension at which the images are presented. As Hong-Seok Lee explained, “While a conventional display depicts images based on light intensity, holograms control not just the intensity of light but also its phase to produce images that appear three-dimensional.”
According to Jungkwuen An, a key reason why holographic displays are seen as the most ideal form of 3D display comes down to how human beings perceive depth. “The human eye utilizes various depth perception cues, including binocular parallax, two pupil angles, focus adjustment and motion parallax,2 to recognize the depth of an object,” said An. “While most 3D display methods provide only some of these cues, a hologram provides them all. It perfectly replicates objects with light, producing images that look as lifelike as the real thing.”

Paving the Way for Holograms’ Commercialization

From facilitating hospital visits for patients in quarantine to producing virtual blueprints, virtual navigation cues, and even projections of ancient artifacts, the possible applications for hologram technology are wide and varied. However, before holograms can be applied to more fields, researchers will need to address one of the biggest barriers to the technology’s widespread commercialization, which relates to the correlation between screen size and viewing angle.
One of the key limitations of hologram technology is that the optimal viewing angle becomes narrower when a screen is enlarged, and the screen size becomes smaller as the viewing angle increases. This means that if a 2mmX1mm full HD holographic display has a 30° viewing angle, increasing the size of the hologram to 200mmX100mm will narrow the viewing angle to 0.3°.
In order to solve the issue of narrow viewing angles, SAIT’s holographic display research team developed a special optical element called a steering-backlight unit (S-BLU). As Kanghee Won explained, “An S-BLU consists of a thin, panel-shaped light source called a coherent-backlight unit (C-BLU), which transforms an incident beam into a collimated beam, and a beam deflector, which can adjust the incident beam to a desired angle. A conventional 4K screen 10 inches in size offers a very small viewing angle of 0.6°. However, you can expand the viewing angle roughly 30-fold by bending the image toward the viewer using S-BLU.”
In the process of overcoming the narrow viewing angle issue, the team created a new kind of holographic display that features a thin, flat-panel design just like those seen in the market today. Another notable achievement of the study is that it identified a method for generating 4K holographic images in real time that utilizes a single-chip field-programmable gate array (FPGA)3 for hologram calculation. The new method utilizes what’s known as a ‘layer-based’ calculation, while most methods employ a process known as ‘point cloud-based’ calculation.
Calculating holograms in real time using FPGA, the new method optimizes an algorithm by applying conditions that prevent information loss and excessive sampling. These advancements, Lee explained, could help pave the way for holograms to find their way into more aspects of everyday life. “From creation to reproduction of holograms, a complete system was implemented to secure the possibility of commercialization,” said Lee.

The Key To the Future of Displays

While the thought of holograms becoming a part of daily life is no doubt exciting, the researchers stressed that the technology still has a long way to go before it resembles the holograms we’ve seen in science fiction films. This is because making holograms an everyday sight will require the development of not just holographic displays but also holographic content, holographic filming devices, and processes for transmitting the vast amounts of data that holograms will generate.
As Won pointed out, however, there are ways that holograms could start popping up in our daily lives sooner rather than later. “For example, we may start seeing limited use of holograms to produce things like keypads and even holographic menus,” said Won. “As holograms become more common, we’ll also begin to see more use of non-contact UIs (user interfaces) based on finger gestures, voice, eye tracking, brain wave recognition, and other forms of input.”
In their thesis, the researchers suggest that adopting a new framework for holographic displays will be key to clearing the most important hurdle to commercialization. “We will continue to devote our utmost efforts to establishing holograms as the future of displays,” said Lee.

1 An image created using hologram technology is called a holographic image. A device that produces holographic images is referred to as a holographic display.
2 Motion parallax refers to the fact that objects moving at a constant speed appear to move faster if they are closer to the observer than they would if they were farther away.
3 An FPGA is a type of programmable non-memory semiconductor. Unlike conventional semiconductors, which cannot alter their circuits, an FPGA can be reprogrammed to suit a desired purpose.

Forbes: Всё больше производителей смарт-часов отказываются от использования Android. Даже китайская OnePlus игнорирует ОС от Google в этом сегменте.




Несмотря на отчаянные усилия, предпринимаемые холдингом Alphabet/Google по распространению своей операционной платформы для носимых гаджетов, Android Wear (она же Wear OS) мало кого интересует. Сегодня авторитетный американский журнал Forbes сообщил, что такой крупный игрок на рынке портативных девайсов как OnePlus отказался от использования Wear OS и любых её клонов в пользу собственных программных решений.
В статье Forbes говорится, что положительный опыт Apple (Watch OS) и Samsung (TIZEN) в создании собственных операционных платформ "с нуля" обеспечил этим брэндам главенствующие позиции на рынке премиальных смарт-часов с высокой маржинальностью. Это позволяет разрабатывать софт и "железо" с наиболее продвинутыми характеристиками и новаторскими функциями, что весьма затруднительно в случае сотрудничества с Google, который может ограничивать производителей по своему усмотрению.
Samsung и Apple не испытывают каких-либо сложностей, одновременно контролируя создание софта и проектирование аппаратной части, в то время как те компании, которые решили сэкономить за счёт лицензирования ОС у стороннего разработчика (то есть у Google), заведомо обрекают себя на постепенное отставание от конкурентов.
За последние годы многие производители смарт-часов перешли на собственные платформы, поскольку здесь ещё есть место для свободной конкуренции. Например, список ведущих производителей носимых устройств, включая упомянутых выше Samsung и Apple, в последнее время пополнился такими именами как Huawei (Harmony OS), Garmin (Garmin OS) и т.д. Некоторые брэнды, когда-то выпускавшие смарт-часы на Android Wear (например, LG), вообще ушли из этого сегмента (по крайней мере на продолжительное время и уже вряд ли вернутся на Android). Таким образом, налицо явная тенденция дальнейшей маргинализации Android в бизнесе смарт-часов, несмотря на некоторые улучшения этой ОС в последнее время. Многие эксперты полагают, что даже возможная покупка Fitbit, одного из крупных производителей носимой электроники, не поможет Google сделать Android Wear доминирующей платформой, как это было в случае со смартфонами и планшетами.

Forbes: More and more smartwatch manufacturers are moving away from the Android Wear

The rollercoaster of 2020 tech news has produced one more unexpected turn: the rumoured OnePlus Watch won’t be powered by Google’s Wear OS (ex-Android Wear). 
The news comes from reliable OnePlus leaker Max Jambor, who tweeted this weekend that the new wearable won’t carry Google’s software. Jambor later confirmed to 9To5Google that it won’t even use a skinned or modified version of Wear OS.
If accurate, OnePlus is headed in an entirely new direction for its first smartwatch. There’s good reason or this, too. Not only is there plenty of space for a competing wearable OS (in a way there isn’t for a new smartphone OS), it also means OnePlus can have the freedom to build the watch experience from the ground up, without being constrained by Google’s struggling platform. 
The features offered by Samsung’s TIZEN-powered Galaxy Watch 3 and Apple's Watch OS-powered Apple Watch far outstrip what’s on offer from Android-based wearables. Features like fall detection, comprehensive and in-depth health and fitness monitoring and extreme stuff - like blood oxygen sensors - aren’t widely available on Wear OS devices, if at all. The simple reality is that Apple and Samsung are pushing the industry forward and offering value for money based on an roll-call of new features.    
The question is: which way will the OnePlus Watch go?
Probably the new watch will follow OnePlus’ recent switch to cheaper products and dramatically undercut the competition. Especially in light of the current difficult economic circumstances. That might mean the device doesn’t pack high-end features like an ECG test or blood oxygen monitoring. But the move to using its own OS means we’ll almost certainly see some unique OnePlus-style abilities. 
The Chinese company has been quite open about its plans to build a connected suite of products, including TVs, headphones, a range of phones and now a watch. We’ll have to see what the Chinese company brings to the wearables table when the watch launches, which is rumoured to be next year.
Thus, there is a clear trend towards further marginalization of Android in the smartwatch business, despite some recent improvements to the OS. Many experts believe that even the possible purchase of Fitbit, one of the major manufacturers of wearable electronics, will not help Google to make Android Wear the dominant platform, as was the case with smartphones and tablets.