четверг, 25 января 2018 г.

Samsung и Apple увеличили отрыв по расходам на закупку чипов



Корпорации Samsung Electronics и Apple упрочили лидерство по объёму расходов на полупроводниковую продукцию, о чём свидетельствуют данные аналитической компании Gartner.
Подсчитано, что в 2017 году конгломерат Samsung потратил 43,1 миллиарда долларов на закупку чипов (по большей части у собственного подразделения Samsung Semiconductor), что на 37,2% больше, чем годом ранее. Корпорация осталась лидером потребления микросхем, получив долю в размере 10,3%.
2-е место по-прежнему занимает Apple, на долю которой пришлось 9,2% глобальных полупроводниковых расходов. Суммарные затраты Samsung и Apple на рынке процессоров составили 81,8 миллиарда долларов, что более чем на 20 миллиардов превышает показатель 2016 года.
"Эти две компании сохраняют первые позиции с 2011 года, и они продолжают оказывать значительное влияние на технологии и ценовые тенденции во всей полупроводниковой отрасли", - комментирует исследование старший аналитик Gartner Масацуне Ямаджи (Masatsune Yamaji).
Наряду с Samsung и Apple, в десятку крупнейших мировых потребителей полупроводников вошли следующие компании: Dell, Lenovo, Huawei, BBK Electronics, HP Inc., Hewlett Packard Enterprises, LG Electronics и Western Digital. В сумме все представленные в рейтинге Gartner вендоры закупили чипов на 419,7 миллиарда долларов по итогам 2017 года, что на 22,2% больше значения годичной давности.
Эксперты также отметили, что 8 из 10 компаний, которые присутствовали в TOP10 крупнейших потребителей чипов в 2016 году, остались в группе лучших и в 2017-м. Первая пятёрка не претерпела изменений. LG Electronics вернулась в TOP10, а Western Digital впервые попала в него, увеличив полупроводниковые расходы на 1,7 миллиарда долларов в 2017 году. Китайская BBK Electronics поднялась с 7-го на 6-е место в рейтинге, нарастив закупки чипов на $5,7 миллиарда.
Полупроводниковые расходы консолидируются: в 2017 году первые 10 компаний из рейтинга заняли около 40% закупок микросхем против 31%, которые были показаны 10 лет назад. Эксперты прогнозируют, что эта тенденция сохранится и к 2021 году на десятку лидеров будет приходиться свыше 45% затрат в полупроводниковой отрасли.
При такой консолидации расходов маркетологи в полупроводниковых компаниях должны сосредоточиться на крупнейших клиентах, уделяя внимание прямым продажам и оказанию технической поддержки таким покупателям, считает Масацуне Ямаджи.

Samsung, Apple extend semiconductor lead

Samsung Electronics and Apple remained the top two semiconductor chip buyers in 2017, representing 19,5% of the total worldwide market.
According to Gartner, Samsung and Apple together consumed $81,8-billion of semiconductors in 2017, an increase of more than $20-billion from 2016.
“Samsung Electronics and Apple not only retained their respective No. 1 and No. 2 positions, they also radically increased their share of semiconductor spending through 2017,” says Masatsune Yamaji, principal research analyst at Gartner “These two companies have held on to the top positions since 2011 and they continue to exert significant influence on technology and price trends for the whole semiconductor industry.”
Eight of the top 10 companies in 2016 remained in the top 10 in 2017, with the top five chip buyers remaining in the same positions.
LG Electronics returned to the top 10 and was joined by newcomer Western Digital, which grew its semiconductor spending by $1,7-billion in 2017. BBK Electronics rose one place to sixth position, increasing its semiconductor spending by $5,7-billion.
A significant price increase of DRAM and NAND flash memory had a big impact on semiconductor buyers’ ranking through 2017. Most original equipment manufacturers (OEMs), even the big ones, could not avoid the risk of a memory chip shortage and rise of memory prices through 2017.
Supply shortages occurred not just in the memory IC market, but also in other semiconductor chip markets, such as microcontrollers and discrete, as well as in the passive component market, which benefited the suppliers but troubled the OEMs.
On the other hand, successful OEMs are often differentiating their products with their own captive silicon solutions. The increase in OEMs’ captive chip spending is a great risk for commercial chip vendors’ future growth.
Semiconductor spending by the top 10 OEMs increased significantly, and their share reached 40% of the total semiconductor market in 2017, up from 31% 10 years ago. This trend is expected to continue, and Gartner predicts that, by 2021, the top 10 OEMs will account for more than 45% of total global semiconductor spending.
“With the top 10 semiconductor chip buyers commanding an increasing share of the market, technology product marketing leaders at chip vendors must focus on their leading customers,” says Yamaji. “They will need to prioritise direct sales and technical support resources to these top customers by exploiting online technical support capabilities and outsourcing the support for long-tail customers to third-party partners and distributors.”

Samsung официально подтверждает дату и место презентации нового мобильного флагмана: 25 февраля, Барселона


В коротком анонсе на официальном информационном сайте южнокорейского техногиганта Samsung появилось короткое, но очень важное для гаджетоманов всего мира сообщение: "Объявление о запуске предстоящего флагмана (Samsung Galaxy S9) будет сделано в 18:00 по среднеевропейскому времени 25 февраля 2018 года на специальном мероприятии Galaxy Unpacked в рамках Mobile World Congress (MWC 2018)".
Сообщение также намекает на выдающиеся параметры камеры нового устройства, а также на лёгкость интерактивного общения посредством "9-й Галактики".
Прямая трансляция мероприятия будет доступна на официальных ресурсах лидера мобильной индустрии: www.news.samsung.com/globalwww.samsung.com/galaxy и www.samsungmobilepress.com
По предварительной информации, главные соперники Samsung в мире Android-устройств - Huawei и LG, отказались от презентации своих флагманов в Барселоне под разными "благородными предлогми". Однако рыночные эксперты не сомневаются, что на фоне Galaxy S9 их продукты не будут выглядеть столь впечатляюще.  

Samsung Galaxy Unpacked 2018: The Camera. Reimagined.

If a picture is worth a thousand words, the latest member of the Galaxy family has a lot to say. On February 25, Samsung Electronics will showcase the next generation of Galaxy devices that reimagines the camera and redefines the way you share your moments.
Samsung will mark the launch of the upcoming device with the Galaxy Unpacked celebration at 6 p.m. CET on February 25, 2018 during Mobile World Congress. Live streaming of the Barcelona Unpacked celebration will be available at news.samsung.com/global, www.samsung.com/galaxy, and www.samsungmobilepress.com

Samsung может лишить MediaTek 3-го места среди производителей мобильных чипов



Корпорация Samsung Electronics планирует начать продажи своих чиов семейства Exynos сторонним производителям смартфонов с целью расширить  присутствие на рынке мобильных процессоров и увеличить загрузку мощностей фаундри-бизнеса, сообщают отраслевые источники.
В 2017-м году Samsung занял 4-е место на мировом рынке чипов для персональных смарт-устройств, уступив Qualcomm, Apple и MediaTek. Если задуманная стратегия южнокорейского вендора сработает, это прежде всего скажется на благополучии тайваньской MediaTek, которая выпускает чипы для смартфонов средней ценовой категории. Именно в этот сегмент готовит вторжение Samsung.
Впрочем, успех южнокорейского чеболя во многом будет зависеть о того, какие дополнительные бонусы он сможет предложить потенциальным партнёрам. Эксперты полагают, что Samsung, к примеру, может стимулировать производителей к покупке процессоров Exynos, пообещав им поставки OLED-дисплеев, чипов памяти DRAM или NAND Flash, а также выгодные расценки на услуги контрактного производства микросхем.
Эта стратегия позволит техногиганту улучшить позиции и извлечь больше выгод на рынке в нынешних условиях, когда рост мировых поставок смартфонов существенно ослаб. Что касается MediaTek, то давление со стороны Samsung способно расстроить её бизнес-планы на 2018 год, предупредили специалисты.

Samsung to sell Exynos processors to other smartphone vendors

A fresh report emanating from sources familiar with the mobile chip industry indicate that Samsung is planning to commence sales of its Exynos chipset to interested smartphone manufacturers in a bid to expand the scale of its smartphone chip platform. The aim of Samsung’s latest plans is to boost the rate of usage of its chip and raise its earnings from the segment. Samsung runs a foundry which manufactures chipsets for fabless manufacturers like Qualcomm. Recall that the Snapdragon 835 was manufactured in Samsung’s foundry and the foundry is also fingered to be the one handling the Snapdragon 845 chipset production.
Already, Samsung’s latest Exynos 7872 was utilized by Meizu on its budget M6s full-screen smartphone. Although Meizu had utilized Samsung’s chipsets in the past, in recent times the Chinese phone maker had stuck with MediaTek and even recently returned to Qualcomm chipsets. Samsung ranked as the 4th largest chip maker last year, finishing behind Qualcomm, Apple, and MediaTek. But if this move sees the light of day, MediaTek may be the biggest loser and Samsung could topple the Taiwanese company to emerge the world’s third-largest chipmaker this year.
MediaTek’s share of the mobile phone chip market has taken a considerable dive following the strong preference for Qualcomm chipsets by phone manufacturers. The flagship market is already out of the reach of the Taiwanese fabless chip maker as its last dash for a slice of the pie with the Helio X30 met a disappointing response. Only the Meizu Pro 7 was the major flagship model on which the chip was featured. The chipmaker recently decided to focus on the mid-range chip category where it holds some prominence. Even at that, Qualcomm isn’t losing steam in its bid to control both the high-end and mid to low-end market and with Samsung joining the battle for the mid/low-end market, this may just be another of MediaTek’s growing worries.
Market watchers said now that global smartphone shipment growth is significantly weakening, it is an important market strategy for Samsung to expand its smartphone chip market share by using in-house developed chips in more of its own smartphone models and selling the solutions to other smartphone vendors. The strategy is expected to put Samsung in a better position to benefit more from the official run of 5G mobile communication networks in 2020 while also driving the global smartphone chip market into a greater turbulence, the watchers indicated.