суббота, 18 августа 2018 г.

Как первый проект C–Lab, эспериментальной программы творческих лабораторий Samsung, отправился в самостоятельное плавание








Спросите любого предпринимателя, и он скажет, что при запуске бизнеса неизбежно придётся преодолевать препятствия и много учиться на протяжении всего пути. Передовые идеи заставляют предпринимателей делать открытия, совершенствовать свой продукт и проявлять настойчивость.

Прокладывая путь

Innomdle Lab — первый бизнес-проект, основанный в рамках программы творческих лабораторий C-Lab (Creative Lab), поощряющих новаторство и предпринимательство среди сотрудников Samsung. В рамках C-Lab они представляют уникальные бизнес-идеи, которые изучаются и тщательно анализируются. Сотрудники с лучшими идеями получают время, бюджет и свободу действий, чтобы собрать команду и развивать свой проект, а некоторым даже предоставляется возможность создать собственную независимую компанию. Лаборатория C- Lab помогает Samsung развивать культуру инноваций и даёт возможность креативным и талантливым сотрудникам реализовывать новые идеи и проекты.

Революционный продукт

Флагманский продукт Innomdle Lab называется Sgnl (от английского Signal). Используя уникальную технологию, основанную на электропроводности человеческого тела, Sgnl позволяет пользователю принимать телефонные звонки, просто приложив палец к уху. Технология работает благодаря гаджету, который выглядит как обычный ремешок для часов. Он подключается к смартфону через Bluetooth и располагает встроенным микрофоном. Ремешок Sgnl генерирует вибрации при получении голосового сигнала через Bluetooth. Эти вибрации передаются по руке к кончику пальцев. Если ими прикоснуться к уху, вибрации трансформируются обратно в голосовой сигнал. Таким образом, устройство позволяет совершать и принимать телефонные вызовы в полной тишине. Только сам пользователь сможет услышать разговор, тем самым сохранив приватность. Больше не нужно брать телефон, чтобы позвонить: можно совершать звонки на ходу, что сэкономит время в плотном рабочем графике.
Технология, словно попавшая к нам из будущего, быстро захватила воображение множества людей. Поклонники Sgnl поспешили поддержать проект на кроудфандинговых платформах Kickstarter и Indiegogo. Здесь Innomdle Lab также создала прецедент, став первой компанией C-Lab, собравшей нужные средства с помощью краудфандинга. Кроме того, Sgnl стал одним из самых успешных краудфандинговых проектов в Южной Корее. Было собрано более 2-х  миллионов долларов США. Сейчас у проекта есть целая армия поклонников, которые хотят увидеть его успех.

Полезные вибрации

Хотя у Innomdle Lab была поддержка Samsung, попасть на рынок оказалось непросто. Команда должна была взаимодействовать с поставщиками, привлекать инвесторов, одновременно приспосабливаясь к жизни стартапа после работы в такой крупной корпорации, как Samsung. Это было сложно и многому научило членов команды.
Ключевое знание пришло в начале процесса разработки Sgnl: то, что продукт инновационный, ещё не означает, что все автоматически захотят им пользоваться. Хёнчул Чой, изучавший работу человеческого мозга в студенческие годы, понимал, как мозг и нервы взаимодействуют друг с другом при передаче информации.
Он хотел, чтобы Sgnl использовал электростимуляцию, благодаря которой пользователи могли бы совершать звонки незаметно для окружающих. Но когда он пришёл на выставку C-Lab с прототипом, оказалось, что люди ощущают дискомфорт от подобной идеи и не хотят даже попробовать. Разработчики вернулись к чертёжной доске. Чой решил полностью переделать продукт, на сей раз используя технологию, основанную на вибрациях.
«Я беспокоился, что продукт выглядит менее инновационным, потому что пользователям придётся прикладывать палец к уху, чтобы позвонить. Так что я провёл исследование потребительского спроса с помощью макета, — рассказал Чой. — В результате я выяснил, что людям нравится прикладывать палец к уху. Им это нравится, поскольку напоминает традиционное движение, которое совершаешь, когда звонишь, оно интуитивно понятно. Заодно ты даёшь окружающим понять, что говоришь по телефону».
То, что поначалу казалось неудачей, открыло новые возможности. У разных людей разная структура костей, поэтому одни и те же вибрации могут создавать разные сигналы. В будущем это обстоятельство может быть использовано для идентификации — так же, как отпечатки пальцев или радужная оболочка глаза. Например, можно будет открыть запертую дверь, просто взявшись за ручку: она «узнает» нужного человека по уникальной структуре вибраций, так что ключи станут не нужны.

Правильные партнёры

Несмотря на многообещающие возможности технологии, запуск Sgnl в массовое производство требовал решения ряда задач. Innomdle Lab пришлось вместе с партнёрами работать над созданием микросхем, молдингов и полимерных моделей. За 3 года компания столкнулась со множеством трудностей.
Имея за спиной такой опыт, Чой призывает стартапы делиться друг с другом информацией о потенциальных партнёрах, чтобы помочь другим избежать задержек и потерь.

Предстоящий путь

Но все усилия окупились. Теперь у Innomdle Lab есть продукт, которым они очень довольны, и компания готова запустить его в массовое производство. Хёнчул Чой, в свою очередь, рад, что проявил упорство и узнал больше о продукте, целевом рынке, о технологии и, что ещё важнее, о себе как о предпринимателе.
Innomdle Lab была основана на концепции смешения инноваций. Это базируется на факте, что большинство стартапов живут и умирают вместе с единственным продуктом, и если продукт провалился, вся компания следует за ним. В Innomdle Lab надеются внедрять новшества до тех пор, пока смогут обеспечивать своё развитие. Хотя на создание Sgnl ушло много времени, второй продукт был разработан за 7 месяцев.
Компания не собирается останавливаться на достигнутом и прикладывает все усилия, чтобы в ближайшее время выпустить новое шумоподавляющее устройство, а также работает над созданием технологий за пределами аудиоиндустрии в рамках научно-исследовательских проектов.

Продолжая традицию открытых инноваций

Чой подчёркивает важность проекта C-Lab и предоставленных им возможностей. Он остаётся убеждённым сторонником бизнес-модели, по которой была создана Innomdle Lab, и планирует использовать её в дальнейшем, создавая «дочки» своей компании. Его двери также остаются открытыми для компаний, создаваемых по программе C-Lab.
«Каждый человек здесь очень талантлив, но сейчас все они работают на маленький стартап. Они должны быть вознаграждены за свои усилия, — говорит Чой. — Я хочу дать членам моей команды шанс основать собственные компании, чтобы Innomdle Lab стала для них академией, где они смогут получить необходимые навыки. Таким образом, мы сможем создать комплекс инноваций, который выйдет за пределы моей компании. Я хочу продолжить создание новых циклов инновационных решений».
«Samsung хочет дать шанс этим ярким идеям и людям, которые много работали ради такой возможности; и было бы ещё лучше, если бы предприниматели работали на основе опыта, приобрётенного в Samsung. Если дочерние компании выживут в течение 5-10 лет в условиях конкуренции, то Samsung в конечном счёте поспособствует расширению технологического сообщества. Разве это не прекрасный способ сосуществования больших и малых передовых компаний?»

Innomdle Lab: How the First Ever Samsung C-Lab Spin-off Embarked on a Voyage of Discovery

Summary

* Innomdle Lab became the first company to be spun off from C-Lab – Samsung’s idea generation and entrepreneurship program
* Despite early success with its body conductor unit technology, raising 2.2M U.S. Dollars through crowdfunding, the company had to overcome a number of challenges to mass produce the final product – an experience CEO Hyunchul Choi is now eager to share with his peers
* Choi champions the idea of open innovation and encourages his team to develop ideas of their own – hopefully to the point of spinning their own businesses off

Ask any entrepreneur and they’ll tell you that starting a business involves overcoming setbacks and a whole lot of learning along the way.
That’s certainly true for Innomdle Lab. As innovative as their idea is, it caused them to go on a journey of discovery, product refinement and perseverance. But the company’s founder will attest to the fact that this period in the business’ growth was worth it. They now have a product that could change the way we talk.
As the first to be given that honor, the founder of Innomdle Lab was in uncharted territory. Although he had access to leading thinkers and experts at Samsung, nothing could have prepared him for what he would face when he launched out on his own as a separate company.
“I would have given up easily if I was on my own,” said Hyunchul Choi, the CEO of Innomdle Lab. “But I saw the efforts of other members for the product, so I just couldn’t give up. I never wanted to give up. I’m working way harder than when I was working for Samsung Electronics. It’s very tiresome, but I gained a lot through the process.”

Game-changing Product

The flagship product from Innomdle Lab is called Sgnl. Using unique body conduction unit technology, Sgnl enables users to take phone calls simply by placing their fingertip on their ear. And only the user can hear the conversation so they can keep their call private. They no longer have to pick up their phone to call – they can fit conversations into their busy schedules by making calls easily on the move. Driving this technology is a body conduction unit that looks like a regular watch strap. It connects to the user’s smartphone via Bluetooth and contains an embedded microphone that picks up the user’s end of the conversation.
Sgnl sounds as futuristic as it does convenient and the product has quickly captured the imagination of backers who rushed to support the product on Kickstarter and Indiegogo. Innomdle Lab set a precedent here too. It was the first C-Lab company to successfully crowdfund their product this way. It was also one of the largest amounts a crowdfunding project from Korea has ever raised. The project now has an army of supporters who want to see Sgnl succeed.

Good Vibrations

Although Innomdle Lab had the backing and blessing from Samsung, it was still a challenging journey to get to market. The company had to deal with suppliers, attract and communicate with financial backers – all while adjusting to life as a startup after working for a large corporation like Samsung. It was tough but it formed a valuable part of the learning process for the company.
One key learning came early on in the development of Sgnl: just because a product is innovative, doesn’t mean everyone will automatically want to use it. A former brain science student, Choi had insight into how the brain and connected nerves relate to each other and relay information.
He wanted the Sgnl to use electrostimulation to enable users to privately make phone calls that others nearby couldn’t hear. But when he attended a C-Lab fair with his prototype, nobody felt comfortable enough with the concept and they didn’t want to try the product. It was back to the drawing board. He had to completely redesign the product using vibration technology instead.
“I was worried about the product looking less innovative, because the users had to put a finger on an ear to make a call so I conducted global consumer research with a mockup model,” said Choi. “As a result, I found out that people liked putting a finger on an ear. They liked it more, because it was a traditional motion of making a phone call, it felt more intuitive, and you could let other people know that you were on the phone.”
But what felt like a setback opened up new opportunities. Everyone has different bone structures so the same vibration pattern can create different signals for each person. This could be used as a security tool in the future in the similar ways to fingerprints and irises. For example, this technology could be used in the future to open doors just by holding the doorknobs that recognize the unique vibration patterns, nullifying the need of a separate key.

The Right Partners

Despite the promising potentials of body conduction technology, mass production for Sgnl presented a series of challenges. Innomdle Lab had to work with partners to create the circuits, mouldings and injections. Over a three-year period, the company was spurned by many potential partners and let down by many others who over-promised and under-delivered.
“Many of them didn’t even let us in for a meeting, and we had to beg for them to make our products even if we were paying for that,” said Choi. “Startups have to find good partner companies. We have changed manufactures many times and the launch was delayed for about a year. In terms of money, this cost us an estimated loss of one billion won.”
With these experiences now in his rear-view mirror, Choi advocates for startups, especially fellow C-Lab spin-offs, to share information with each other about their experiences with partners to help others from falling into similar cycles of delays and losses.

The Road Ahead

But it all paid off. Innomdle Lab now has a product they’re happy with and they’re in a place where they can mass produce the Sgnl product. For Choi, he’s glad he was able to persevere and learn more about his product, the target market, the technology, and more importantly, himself as an entrepreneur.
Innomdle Lab was founded on the vision of being a medley of innovation. The ethos is based on the fact that most startups live and die by a single product, and if that product fails, the entire company follows suit. Innomdle Lab believes it can continue to innovate as long as it can maintain its processes. Although Sgnl is a long time in the making, the second product was only in development for seven months.
The company is working hard to keep the drum beating with another noise cancelling hearable device coming up as well as technologies outside of the audio product category in the R&D pipeline.

Continuing the Tradition of Open Innovation

Choi places a great emphasis on the importance of the C-Lab project and the opportunity he has been able to pursue that would have been much more difficult otherwise. He remains a strong supporter of the incubator/spin-off model to the point that he plans to replicate it in his own company. His door also remains open for other C-Lab spin-off companies who follow after him.
“Everyone here is very talented, but they are currently working for a small startup. They have to be rewarded for their sacrifices and ambitions,” said Choi. “I want to give my team members the chances to start their own companies and for Innomdle Lab to be an academy for them to acquire the necessary skills to do so. By doing this, we can create a medley of innovations that expands beyond my company. I want to keep creating new cycles of innovation.”
Choi was fortunate in that he had a lot of support at the spin-off stage from Samsung Electronics’ management. There were a lot of naysayers who suggested to Choi and the other C-Lab startups that this was simply another way to lay off staff. But one staff member put this assertion to an executive, who oversaw the spin-off initiative, directly in a meeting.
“I still remember his answer,” Choi recalled. “He said that Samsung Electronics cannot commercialize every idea, no matter how hard you work on the project. He saw many small- and medium-sized enterprises (SMEs) or startups succeed based on those ideas.” Samsung wants to give chances to such brilliant ideas and the people who worked hard for the opportunities “and it would be even better if the entrepreneurs could build on the expertise they honed in Samsung,” Choi recalls the president saying. “If the spin-off companies survive for five, or 10 years in the jungle of competition, then Samsung would ultimately be contributing to the larger tech community. Wouldn’t that be a great way for large and small innovation companies to coexist?”

This article is the first of a four-part series to celebrate the three-year anniversary of the C-Lab spin-off program.