The Korea Herald, со ссылкой на местные новостные ресурсы, пишет, что исполнительный вице-президент Samsung Ро Тэй-мун (Roh Tae-moon) недавно посетил штаб-квартиру Wintech, чтобы оценить производственные возможности китайского контрактного производителя и уточнить условия возможной сделки.
В Samsung эти новости никак не комментируют, но и не исключают, что время от времени будут обращаться к ODM-производителям как в Китае, так и за его пределами.
Рыночные эксперты констатируют, что Samsung вынужден таким образом реагировать на стратегию местных конкурентов, которые почти вытеснили южнокорейскую мобильную электронику на территории КНР.
В том случае, если Samsung удастся понизить цены на рынке Поднебесной, у глобального лидера мобильной отрасли появится шанс вернуть себе китайский рынок, где в настоящее время его доля сократилась примерно до 1%.
«Samsung может рассматривать систему ODM-заказов как средство от слабых показателей на китайском рынке», - сказал отраслевой инсайдер. «Система ODM может помочь, как минимум, сократить производственные издержки, в то время как бизнес южнокорейских смартфонов в Китае подвергается реструктуризации». С прошлого года Samsung пересматривает свою стратегию в сегменте производства смартфонов в Китае, проводя организационные перестановки и предпринимая другие меры для повышения эффективности логистики и продаж.
Глава мобильного подразделения Samsung Донг-джин Ко каждый месяц отправляется в Китай, чтобы лично контролировать ход реструктуризации подведомственного ему бизнеса.
В этой связи профильные СМИ отмечают резкое расширение модельного ряда Samsung за счёт внедрения новых серий смартфонов типа Galaxy P, Galaxy R, Galaxy M и, возможно, других. При этом информация поступает крайне противоречивая. Сначала в анонимных утечках говорилось о скором запуске аппаратов Galaxy P30/P30+ якобы со встроенным подэкранным дактилоскопом, но потом сведения уточнялись, и те же источники уже сообщали, что такого дактилоскопа не будет, а упомянутые аппараты вообще выйдут в давно известной линейке Galaxy A.
В редакции блога Samsung World было решено больше не пользоваться непроверенными слухами, активно распространяемыми в Сети (причём даже солидными изданиями), а сообщать о новинках лишь в случае появления официального анонса, тем более что ближайшее такое мероприятие состоится совсем скоро, 11 октября.
Will Samsung stop manufacturing Galaxy phones for China?
Word is spreading that Samsung Electronics might be planning to outsource production for some of its mid- and low-end Galaxy-series phones destined for the Chinese market, industry sources said Thursday.
According to some news reports, Samsung’s mobile business executives led by Executive Vice President Roh Tae-moon visited China’s Wintech, Xiaomi’s original design manufacturing branch, to discuss the possibility of manufacturing Samsung phones at Wintech’s factory.
Samsung’s public relations officials declined to confirm the report, saying they couldn’t check the executive’s schedule, but said, “The company has been considering introducing the ODM system not only in China but also in other countries when needed.”
If the talks between Samsung and Wintech go smoothly, Chinese consumers could see Galaxy smartphones featuring the Samsung logo but manufactured at Wintech’s facilities in China.
The rumors about Samsung phones going for ODM began circulating around July as the Korean tech titan was struggling to recover its share in the Chinese smartphone market.
The latest statistics by Strategy Analytics showed that Samsung’s share in the market dropped from 1.3 percent in the first quarter to 0.8 percent in the April-June period.
“Samsung could be considering the ODM order system as a remedy for its lackluster performance in the Chinese market,” said an industry insider. “The ODM system could help at least cut manufacturing costs while the smartphone business in China undergoes restructuring.”
Samsung has been overhauling its smartphone business in China since last year, carrying out organizational reshuffles and taking other measures to improve efficiency in distribution and sales.
“There were internal discussions at casual levels among senior officials in charge of the China business several years ago, when the Apple-Foxconn partnership seemed to be working well in terms of the cost-to-quality ratio,” a Samsung official said.
However, questions remain as to whether the ODM strategy will work now, considering that the current market conditions in China affecting Samsung stem not just from the cost problem but more fundamental ones, including the distribution network problem, the official explained.
“A very few models could be (produced via) ODM orders, but Samsung is more likely to maintain its manufacturing-driven position in the market,” he said.
To restore the company’s market leadership in China, Samsung’s mobile business chief Koh Dong-jin is said to visit the country every month to spearhead local business.
“Samsung is trying to regain Chinese consumers’ trust by listening to their needs and reflecting (their wishes in) our products’ design, sales and marketing plans,” Koh said in a speech at the launching ceremony for the Galaxy Note 9 in China in August.