пятница, 18 октября 2019 г.

Рынок носимой электроники: Samsung показал впечатляющую динамику роста во 2-м квартале 2019







Samsung стал N3 в США и N2 в Европе в сегменте носимых устройств по итогам 2-го квартала 2019 года. При этом в США южнокорейский техногигант имеет самый большой прирост в денежном выражении, поскольку занимающая 2-е место Fitbit занимается, в основном, продажей дешёвых фитнес-браслетов, а не полноценных смарт-часов.
Согласно данным исследовательской службы Canalys, продажи смарт-часов Samsung выросли на 4% относительно 2-го квартала 2018, достигнув 800.000 против 400.000 годом ранее. При этом доходность в денежном выражении составила рекордные 121%, то есть больше, чем у какого-либо другого производителя. Операционная система TIZEN, поддерживаемая Samsung, продолжает укреплять позиции относительно Wear OS (она же бывшая Android Wear) от Google. Самый удачливый производитель на гугловской платформе, Fossil Group, имеет долю всего в 4,1%, в то время как Samsung увеличил своё присутствие на рынке США до 10,6%.
На европейском рынке дела у Samsung идут ещё лучше. Здесь корпорация занимает 2-е место вслед за Apple. По данным IDC, поставки носимой электроники в Европе выросли на 154,4% по сравнению со 2-м кварталом 2018-го. Всего за период с апреля по июнь на европейский рынок было отгружено 13,42 миллиона устройств. Год назад этот показатель был равен 5,28 миллиона, что свидетельствует о росте этого сегмента на 154,4%. 
Больше всего носимых устройств во 2-м квартале 2019 года было отгружено в Великобритании, Франции, Германии, России и Италии, причём в России рынок рос быстрее, чем в странах Западной Европы. Поставки на Восточноевропейском рынке за год выросли на 215,9%, в то время как в Западной Европе рост составил 144,9%. В то же время на Западную Европу все ещё приходится 80% поставок.
Если говорить о распределении рынка между вендорами, то Apple занимает 36,0%, следом идёт Samsung с 18,1% рынка, а замыкает "большую тройку" Fitbit с 6,5%. В первую пятёрку также входят Garmin и Huawei, занимающие по 5,6% рынка соответственно.
Кроме того, IDC отмечает, что с появлением доступных по цене фитнес-трекеров, Samsung может ещё больше укрепить свои позиции, успешнее конкурируя с китайскими производителями бюджетных гаджетов. 

North American smartwatch shipments up 38% this year, and Samsung's market share is growing

Wearable device sales are growing steadily.  Almost everyone is moving more wearables, but Samsung is seeing the largest proportional improvement.
While Samsung is gaining ground, Apple still owns the lion's share of the smartwatch market in North America. Its quarterly shipments increased from 2.2 million to 2.9 million, leaving it with 37.9%. Fitbit's shipments grew modestly by 300,000, but its market share fell from 28.3% to 24.1%. That's thanks to Samsung's good fortune. Samsung moved 800,000 units in Q2 of this year, compared to 400,000 last year. That puts Samsung at 10.6% of the market.
What about the rest of the market? Garmin is holding steady, but is now behind Samsung with 7% of the market. Fossil is below that with 300,000 shipments and a 4.1% market share. Fossil is, of course, the largest Wear OS device maker. There are probably a few more Wear OS devices lumped in with the 1.3 million "other" shipments, but not enough to get close to Samsung's TIZEN market share. (Canalys)

European Wearables Market More than Doubled in 2Q19

Shipments of wearable devices in Europe grew 154.4% year over year to 13.4 million units in the second quarter of 2019, according to data from International Data Corporation's (IDC). In 2Q19, earwear accounted for 52.3% of shipments in the region, followed by watches (26.7%) and wrist bands (20.7%).
The top 5 countries in the region in 2Q19 were the United Kingdom, France, Germany, Russia, and Italy, with Russia growing at a faster pace year over year than the Western countries. The Eastern European region grew at 215.9% while Western Europe grew 144.9% from 2Q18. Western Europe still represented up of 80% of shipments in the region.
Earwear continued to register outstanding growth year over year at more than 400%. Apple takes the lion's share of the market, and strong brands in the audio space continue to introduce new products and devote more marketing efforts to the category — helping the device to become the "new normal" for consumers.
Watch shipments grew 18.3% from 2Q18. The notable difference is in the mix between basic and smart wearables, with basic representing 26% of watch shipments, up from 22.8% in 2Q18, at a time when some of 2018's leading players in the basic space are migrating to smart wearables, namely Fitbit and Garmin.
Wrist bands registered strong results, with shipments growing 222% in Europe. Added to continued strong performances from Fitbit, Xiaomi, and Huawei, the entrance of Samsung in the space with the Galaxy Fit and Galaxy Fit E at customer-friendly price points also helped to drive the wrist band market in 2Q19.