понедельник, 1 ноября 2021 г.

Against the backdrop of strong performance by major divisions of Samsung Electronics, the decline in Samsung Mobile sales looks particularly dramatic






It seems that Samsung Electronics has not made the proper conclusions regarding the policy of the division that develops smartphones, tablets and smartwatches. Against the backdrop of the success of the rest of the business areas, Samsung Mobile is again showing disappointing drops in sales and profits. Moreover, of all the leading smartphone manufacturers, Samsung posted the worst Q3 results compared to last year.
According to the analytical company IDC, despite maintaining its leading position in the global market, shipments of Samsung smartphones decreased from 80.4 to 69.0 million units, that is, by 14.2%. As a result, the share of Android Galaxy smartphones decreased from 22.7% to 20.8%. By contrast, Apple has significantly increased shipments from 41.7 to 50.4 million units, or 20.8%. This led to an increase in Apple's share from 11.7% to 15.2% and returned the American competitor to the 2nd place.
The third position is occupied by the Chinese Xiaomi. This manufacturer reduced shipments in annual terms by 4.6%, but due to the overall reduction in the global market, Xiaomi's share even increased slightly - from 13.1% to 13.4%.
This is followed by the Chinese brands Vivo and Oppo, which occupy 10.1% and 10.0% of the global smartphone market. A year ago, their shares were 8.9% and 8.6%, respectively.
All these figures indicate that Samsung's top management has not been able to draw the right conclusions from the events of recent years. It is clear that the hope for "harmonious synergy" with Google turned out to be a mirage. In the future, Google itself intends to become a major player in the smartphone market, and the current "honeymoon" with a naive bride named Samsung is nothing more than a temporary alliance while Americans accumulate strength and experience for a big breakthrough. By voluntarily accepting the role of "hardware slave" for Google, the Korean tech giant missed the initiative, consigning to oblivion the idea of creating its own operating platform and competitive services. The transition of the Galaxy smartwatch from the well-proven TIZEN platform to the despised WearOS by many users has proved that the elderly top management at Samsung Mobile is concerned with only one thing: to make it to retirement without big shocks and risks.
In the current difficult situation and increasing competition from China, this is a deeply flawed approach. Rather than admitting mistakes and giving way to younger and more ambitious executives, Samsung's two elderly curators, DJ Koh and Rae Tae-moon, do expensive beauty treatments to help them look 10 years younger. In recent years, we have witnessed high-profile failures of Samsung Mobile executives more than once, whether it be the story of the battery fire in the premium Galaxy Note7 smartphones, the scandal over the collaboration with the fake fashion brand Supreme, or the big embarrassment on the eve of the Galaxy Fold presentation. Unfortunately, Samsung Mobile does not draw the right conclusions from what is happening, and we are becoming more and more worried about the future of their mobile and wearable device business, which may not survive until the next decade, repeating the unenviable fate of LG Mobile.

На фоне высоких показателей основных подразделений Samsung Electronics, падение продаж Samsung Mobile выглядит особенно драматичным

Похоже, что в Samsung Electronics так и не сделали надлежащих выводов по отношению к политике подразделения, разрабатывающего смартфоны, планшеты и смарт-часы. На фоне успехов остальных бизнес-направлений, Samsung Mobile снова демонстрирует разочаровывающее падение продаж и прибыли. Более того, из всех ведущих производителей смартфонов, Samsung показал наихудшие результаты по итогам 3-го квартала относительно прошлогодних показателей.
По данным аналитической компании IDC, несмотря на сохранение лидирующей позиции на глобальном рынке, поставки смартфонов Samsung сократились с 80,4 до 69,0 миллионов штук, то есть на 14,2%. В результате доля Android-смартфонов Galaxy уменьшилась с 22,7% до 20,8%.
Корпорация Apple, наоборот, существенно нарастила поставки с 41,7 до 50,4 миллиона штук, или на 20,8%. Это привело к увеличению доли Apple с 11,7% до 15,2% и возвратило американского конкурента на 2-е место.
На 3-й позиции находится китайская Xiaomi. Этот производитель сократил поставки в годовом выражении на 4,6%, но за счёт общего сокращения глобального рынка доля Xiaomi даже немного увеличилась — с 13,1% до 13,4%.
Далее следуют китайские брэнды Vivo и Oppo, занимающие 10,1% и 10,0% мирового рынка смартфонов. Год назад их доли были равны 8,9% и 8,6% соответственно.
Все эти цифры свидетельствуют о том, что топ-менеджменту Samsung так и не удалось сделать правильные выводы из событий последних лет. Совершенно очевидно, что надежда на "гармоничную синергию" с Google оказалась миражом. В будущем Google сам намерен стать крупным игроком на рынке смартфонов и нынешний "медовый месяц" с наивной невестой по имени Samsung является не более чем временным союзом, пока американцы накапливают силы и опыт для большого рывка. Добровольно согласившись на роль "аппаратного раба" для Google, корейский техногигант упустил инициативу, предав забвению идею по созданию собственной операционной платформы и конкурентоспособных сервисов. Переход смарт-часов Galaxy с хорошо зарекомендовавшей себя платформы TIZEN на презираемую многими пользователями WearOS доказал, что престарелый топ-менеджмент в Samsung Mobile озабочен лишь одним: дотянуть до пенсии без больших потрясений и рисков.
В нынешней непростой ситуации и усиливающейся конкуренции со стороны Китая это глубоко ошибочный подход. Вместо того, чтобы признать ошибки и уступить место более молодым и амбициозным руководителям, оба пожилых куратора мобильного подразделения Samsung ДиДжей Ко (DJ Koh) и Ро Дэ-мун (Rae Tae-moon) проходят дорогие косметические процедуры, чтобы выглядеть на 10 лет моложе.
За последние годы мы уже не раз были свидетелями громких провалов руководителей Samsung Mobile, будь то история с возгоранием аккумуляторов в премиальных смартфонах Galaxy Note7, скандал вокруг сотрудничества с фейковым брэндом модной одежды SupremePR-провал в России или большой конфуз в преддверии презентации Galaxy Fold. К сожалению, в Samsung Mobile не спешат делать правильных выводов из происходящего и нам становится всё более тревожно за будущее их бизнеса мобильных и носимых девайсов, который может не дожить до следующего десятилетия, повторив незавидную судьбу LG Mobile.